دقت و صحت آزمون ژنتیکی صددرصد است

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

ازمایش ژنتیک

گروه سلا مت: دکتر سعید رضا غفاری در نشست خبری دومین کنگره ملی ژنتیک پزشکی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مردم سالا ری مبنی بر اینکه دقت و صحت آزمون ژنتیکی تا چه اندازه ای است؟ گفت: ژنتیک منحصر به فرد است زیرا خصوصیات ژنتیکی از قبل تولد در حین زندگی و بعد از مرگ با فرد همراه است. به همین دلیل در بررسی های ژنتیکی در سطحDNA و نوکلئوتیک، دقت آزمایش های انجام شده صددرصد است.

ازمایش ژنتیک
وی گفت: امکان تشخیص معلولیت هایی مانند ناشنوایی، معلولیت های گفتار، حرکتی و نظیر آن وجود داشت اما در چند ماه گذشته موفق به تشخیص برخی سرطان ها قبل از تولد شدیم. این امکان وجود دارد که شخص از بیماریی که بناست ۵۰ سال آینده به آن مبتلا شود، آگاه شود.
غفاری اضافه کرد: البته احتمال ۱۰۰ درصدی برای ابتلا به بیماری داده نمی شود. به این دلیل که به جز عوامل ژنتیکی عوامل محیطی هم در ابتلا به یک بیماری دخیل هستند.
وی درباره سرطان و تشخیص ژنتیکی این بیماری گفت: سرطان ها، بیماری های چند عاملی هستند. اینکه چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان هستند در علم ژنتیک قابل تشخیص است در مراحل بعدی می توان در برخی موارد با کنترل محیط از بروز آن پیشگیری کرد. سرطان ها دو دسته اند به عنوان مثال ۹۰ تا ۹۵ درصد سرطان های سینه چند عاملی هستند و تنها ۵ تا ۱۰ درصد سرطان های سینه منشا کاملا ژنتیکی دارند و اگر زنی حامل ژن باشد با احتمال بالای ۸۵ درصد به این سرطان مبتلا خواهد شد.
رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران اضافه کرد: سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات نیز همین گونه اند. علم ژنتیک پزشکی قادر است نقص ژن ها را در سرطان سینه و سرطان روده بزرگ با احتمال صددرصد تشخیص دهد.
غفاری بهترین راه برای پیشگیری در ابتلا به بیماری های قابل تشخیص با منشا ژنتیکی را گرفتن شرح حال پزشکی و مشاوره ژنتیک عنوان کرد و گفت: برخلاف باوری که رایج شده است در مشاوره ژنتیک به افراد گفته نمی شود که ازدواج نکنند بلکه به آنها در این زمینه راهکار ارائه می شود که در صورت ازدواج و صاحب فرزند شدن چه اقداماتی برای کاهش ابتلا به بیماری ها برای آنها قابل انجام است.
دومین همایش انجمن ژنتیک پزشکی ایران ۳۰ تا ۳۱ خرداد ماه توسط انجمن ژنتیک پزشکی ایران در سالن اصلی مرکز همایش های بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار می شود.
دکتر سعیدرضا غفاری رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: این همایش که با همکاری محققین، دانشمندان فعال و دانشجویان در زمینه ژنتیک پزشکی و بیوتکنولوژی برگزار می شود آخرین دستاوردهای پایه و کاربردی عرضه می شود.
وی گفت: از جمله موضوعات این همایش ژنتیک باروری و سقط مکرر، تشخیص قبل از تولد و قبل از لانه گزینی بیماریهای ژنتیکی، تکنیک های جدید تشخیص بیماریهای ژنتیکی، ژنتیک سرطان، تازه های ژنتیک بالینی، ملاحظات و چالش های اخلاقی در ژنتیک و نظام سلامتی و ژنتیک می باشد که در ایام همایش به آن پرداخته می شود.
دکتر حمیدرضا خرم خورشید دبیر علمی و اجرایی دومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران ادامه داد: ۳۸۰ مقاله برای کنگره ارسال شد که ۳۰۸ مقاله آن به صورت پوستر و ۳۵ مقاله آن به صورت سخنرانی ارائه می شود. ضمن آن که از حضور ۱۶ سخنران مدعو در کنگره بهره مند خواهیم شد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره ژنتیک باروری و سقط مکرر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مردم سالا ری مبنی بر اینکه آیا سابقه حاملگی ناموفق و سقط جنین با مسایل ژنتیکی در ارتباط است و چنددرصد؟ اظهار کرد: احتمال سالم به دنیا آمدن جنین بسیار بیشتر از مردن وی قبل از به دنیا آمدن است. ۵۰-۶۰ درصد جنین ها قبل از اینکه مادر متوجه شود باردار است، سقط می شوند و پس از متوجه شدن مادر و انجام آزمایشات تشخیصی، باز هم ۱۵ تا ۲۰ جنین ها سقط می شوند که ۵۰ درصد علت سقط های مکرر جنینی، ژنتیکی است و باقی علل آن محیطی یا عفونی هستند.

Be the first to comment

Leave a Reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.