لب شکرى و شکاف کام

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

لب شکری علل مختلف ژنتیکی یا محیطی دارد. اختلال عملکرد در چندین ژن در ارتباط با این بیماری شناخته شده است. از طرفی چندین سندرم مرتبط بالب شکری نیز شناخته شده اند. بعلاوه این حالت گاها در بعضی خاناده ها به صورت تکرار شونده دیده می شود. در مجموع این حالت را نتیجه ترکیب عملکرد محیط و ژن ها می شناسند. معمولا لب شکری در زمان تولد شناخته می شود اما در دوران قبل از تولد نیز قابل تشخیص است. علیرغم همه این ها در حال حاضر رابطه علت و معلولی مستقیم بین فاکتورهای موثر ذکر شده هنوز روشن نیست.

لب شکرى و شکاف کام و یا ناهنجاری های مشابه که می توانند با هم و یا به تنهایی اتفاق بیفتند از ناهنجاری های شایع در چهره می باشند و به طور کلی از هر ۵٠٠ نوزاد متولد شده یک نفر را درگیر می کنند. با احتساب اندکی بیش از یک میلیون تولد در سال در کشور ما تخمین زده می شود که سالانه حدود دو هزار نوزاد به این حالات مبتلا می شوند.
علت به وجود امدن این ناهنجاری ها بسته به اینکه به تنهایی اتفاق بیفتند و یا توام با یکدیگر باشند و یا سایر قسمت های بدن نیز درگیر باشد مهفاوت است.

R20110918-112811.jpg

ریسک عود
احتمال تکرار بیماری بسته به علت آن و اینکه یک طرفه یا دو طرفه باشد و یا اینکه توام با ناهنجاری های دیگر باشد یا نباشد متفاوت است. به علاوه جنسیت فرد مبتلا و فردی که در خطر است نیز در تعیین احتمال تکرار بیماری در خانواده تاثیر دارد. کمترین خطر برای مواردیست که فرد مبتلا مذکر باشد و لب شکری وی نیز یک طرفه باشد.
در صورتی که هیچکدام از والدین مبتلا نباشند این موضوع می تواند به دلیل ترکیب عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد شده باشد اما می تواند به دلیل علل ژنتیکی مغلوب نیز ایجاد شده باشد که افتراق این دو حالت مشکل است.

به طور کلی در حالت ذکر شده ریسک تکرار بین ٣ تا ۵ درصد می باشد. جزییات بیشتر به زودی در این سایت خواهد آمد.