کاتاراکت (آب مروارید) مادرزادى

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

کاتاراکت یا آب مروارید به کدورت عدسی چشم گفته می شود. در صورتی که این بیمارى از ابتدای تولد وجود داشته باشد اگر به موقع درمان نشود می تواند منجر به اختلال دید یا نابینایی برای تمام عمر شود. اگر کدورت عدسی در مسیر بینایی واقع شود منجر به اختلال بینایی می شود.
کاتاراکت می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد که در صورتی که یک طرفه باشد احتمالا مواردیست که امکان تکرار آنها در خانواده کمتر خواهد بود. اما موارد کاتاراکت دو طرفه بیشتر به علل ارثی، ژنتیکی، سندرمی، متابولیک ، عفونی یا علل سیستمیک دیگر ایجاد می شود.

لازم است کلیه نوزادان یا شیر خوارانی که مشکوک به ابتلای به این بیماری دارند توسط متخصص چشم بررسی فوری شوند و برنامه ریزی اقدامات درمانی بلافاصله انجام گیرد. به علاوه خانواده ها قبل از تصمیم به داشتن فرزند دیگر و بارداری بعدی می بایست جهت روشن شدن امکان تکرار و یا اقدامات پیشگیری به کلینیک ژنتیک و مشاوره مراجعه نمایند.

20111004-114612.jpg