امکان تشخیص سرطان‌های ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

pgd

شفا آنلاین -دکتر سعید رضا غفاری متخصص ژنتیک بر ضرورت بررسی و علت یابی بروز سقط مکرر تاکید کرد و گفت: امروزه تشخیص قبل از تولد بیماری‌های ژنتیکی در مراحل مختلفی از جمله قبل از لانه گزینی جنین انجام می‌شود به عنوان مثال می‌توان سرطان‌های با منشا ژنتیکی را قبل از لانه گزینی تشخیص داد

pgd
pgd

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سعیدرضا غفاری در نشست خبری که به منظور معرفی روش جدید سیتوژنتیک مولکولی و افتتاح مرکز فوق تخصصی سلامت مادر، جنین و نوزاد ترتیب داده شده بود با بیان اینکه این کلینیک با اولویت حفظ سلامت مادر و جنین راه اندازی شده است، اظهار کرد: این مسئله یک نیاز ضروری است که بایستی با یک روش علمی به آن پاسخ می‌دادیم.

وی با بیان اینکه علم پزشکی به شاخه‌های مختلفی از جمله رادیولوژی، اطفال، زنان و غیره تقسیم شده و بر تخصص گرایی تاکید می‌کند، اظهار کرد: اما اخیرا الگوهای پزشکی به سمت یکپارچه سازی در حرکت است و سعی می‌کند در موضوع محوری تاکید کند تا تخصص محوری.

غفاری با بیان اینکه نگاه ما برای تاسیس این کلینیک نیز یکپارچه سازی مسئله فرزنددار شدن بوده است، اظهار کرد: اگر بناست نوزاد سالمی داشته باشیم لازمه آن داشتن مادر سالم است که با انجام مراقبت‌هایی در حین بارداری و حتی پیش از آن است.

این متخصص ژنتیک پزشکی با بیان اینکه سلامت مادران، ارزیابی سلامت جنین و نهایتا حفظ سلامتی نوزادان، پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و ناهنجاریها و پیشگیری از تکرار معلولیت در خانواده‌های باسابقه فامیلی از اهداف عمده تاسیس این کلینیک هستند، اظهار کرد: لازم است ابتدا علت بروز معلولیت‌ها مشخص شود تا قادر به پیشگیری باشیم.

وی افزود: این علل می‌تواند منشا ژنتیکی، غیرژنتیکی یا چند عاملی داشته باشند که این علل می‌تواند منجر به سقط، مرگ داخل رحمی، مرده زایی و یا ناهنجاری‌های جنینی شوند.

غفاری با بیان اینکه کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی ابن سینا دارای بخشهایی نظیر آزمایشگاه سیتوژنتیک، ژنتیک مولکولی، سیتوژنتیک مولکولی، پاتولوژی، اتوپسی و مشاوره ژنتیک است، اظهار کرد: ‌در واقع همه این موارد تخصصی در یک مجموعه گرد آمده‌اند تا بتوان مسئله فرزنددار شدن را به صورت یکپارچه مورد بررسی و مراقبت قرار داد.

مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی ابن سینا به بخشی از خدمات قابل ارائه این کلینیک نیز اشاره کرد و گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و مشاوره جهت پیشگیری از تکرار معلولیت در افراد باسابقه فامیلی، همچنین مراقبت‌های روتین دوران بارداری،‌غربالگری سه ماهه اول، سونوگرافی سلامت جنین،‌ غربالگری دوره نوزادی، برای بیماریهای متابولیک ارثی و پایش وضعیت رشد و تکامل نوزادان حاصل از تکنیک‌های کمک باروری از جمله این خدمات است.

غفاری همچنین بر ضرورت بررسی و علت یابی بروز سقط مکرر تاکید کرد و گفت: امروزه تشخیص قبل از تولد بیماریهای ژنتیکی در مراحل مختلفی از جمله قبل از لانه گزینی جنین انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توان سرطان‌های با منشا ژنتیکی را قبل از لانه گزینی تشخیص داد.

وی اضافه کرد: در حالی که اکنون امکان صدور مجوز ختم حاملگی به دلایل مختلفی از جمله هنجارهای اخلاقی، شرعی و قانونی به راحتی وجود ندارد، می‌توان به کمک‌ تشخیص‌های قبل از لانه گزینی جنینی بسیاری از موارد منجر به معلولیت یا بیماریهای ناتوان کننده را تشخیص و پیش از رسیدن نوزاد به هفته‌های پایانی زایمان را حذف کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.