آزمایش ژنتیک سرطان سینه

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

میزان شیوع سرطان سینه در زنان ایرانی ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر است و ۵۰ درصد موارد ابتلا زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که سرطان در مرحله پیشرفته است.  آمار سرطان سینه درکشور ما نسبت به کشورهای غربی پایینتر است اما روند آن افزایشی است و سالانه حدود ۸ تا ۹ هزار مورد جدید ثبت می شود. هم اکنون ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان سینه در کشور ثبت شده است که سالانه ۸۵۰۰ بیمار به این آمار اضافه می‌شود و حدود۱۴۰۰ نفر نیز سالانه به دلیل این بیماری فوت می‌شوند.

چرا سرطان سینه ایجاد می شود؟

اینکه چرا بعضی خانم ها به این سرطان مبتلا می شوند و برخی مبتلا نمی شوند نامعلوم است.  در این میان فاکتور ها و عواملی وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. برخی از این عوامل توسط ما قابل کنترل و تغییر هستند و برخی خیر:

سن:

احتمال خطر با افزایش سن افزایش می باید. از هر ده خانمی که مبتلا به این سرطان می شود ۸ نفر بالای ۵۰ سال سن دارند. البته گفته می شود که سن مبتلایان در ایران در حدود ده سال جوان تر است. این به آن معناست که خانم های ایرانی میبایست در سن پایین تری مراقبت های معمول را اغاز نمایند.

 سابقه خانوادگی و ژنتیک :

اگر یکی از بستگان نزدیک  شما به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان  مبتلا شده باشد در این صورت ممکن است شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان باشید.  با این حال از آنجا که سرطان سینه شایعترین سرطان در زنان است، ممکن است این موضوع کاملا اتفاقی بوده باشد اغلب موارد سرطان پستان ارثی نیستند.. با این حال جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2، می تواند خطر ابتلا به هر دو سرطان پستان و تخمدان را افزایش دهد. این امکان وجود دارد که جهش در این این ژن ها از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود. ژن دیگری نیز وجود دارد (TP53) که جهش در آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است.

چه کسانی لازم است آزمایش ژنتیک سرطان سینه انجام دهند؟

اگر فردی ، به عنوان مثال، دو نفر یا بیشتر از نزدیکانش  (مانند مادر، خواهر و یا دختر) به سرطان سینه مبتلا شده اند و یا سن ابتلای انها کمتر  از ۵۰سال بوده باشد ، ممکن است واجد شرایط برای مراقبت دقیق تر و در سن پایین تر باشند و یا لازم باشد که بررسی ژنتیکی برای ژن های مورد اشاره در آنها انجام گیرد.

مراحل بررسی ژنتیکی سرطان سینه چیست؟

توصیه می شود افرادی که نگران ابتلای خود یا نزدیکانشان به این سرطان هستند و یا شرایط مورد اشاره بالا را دارند ابتدا جهت مشاوره ژنتیک مراجعه کنند. بعد از آن در صورتی که در زمره افراد و خانواده های پر خطر طبقه بندی شدند لازم است ابتدا بررسی ژنتیکی در فرد مبتلا انجام شود و اگر وی دارای چهش ژنتیکی بود بستگان در جه یک وی (دختر، خواهر، مادر و حتی پسر) بررسی شوند.