هزینه آزمایش ژنتیک

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

هزینه آزمایشات ژنتیک بسته به نوع، دلیل انجام، زمان انجام و گاها میزان دقت پیش بینی شده یا محدوده زمانی مورد نیاز برای پاسخ متفاوت است.

به طور کلی هزینه آزمایشات به شرح زیر است:

آزمایش کرومزومی خون محیطی (کاریوتایپ) :

نامهای  دیگر : آزمایش کرومزومی بررسی سیتوژنتیک و  کارویوتایپ و… است در زمان بعد از تولد که معمولا بر روی نمونه خون انجام می شود بین دویست تا سیصد هزار تومان است و بیمه ها آن را پوشش می دهند. طول مدت پاسخ به آزمایش بین دو هفته و گاها دو ماه است. تفاوت قیمت بسته به محل انجام و دولتی یا خصوصی بودن است. بیمه های پایه بخشی از هزینه را پرداخت می کنند. آزمایش کرورموزمی بسیار وابسته به تجربه و زیر ساخت مناسب و دقت آزمایشگاه انجام دهنده است. این آزمایش از جمله آزمایشات اولیه در ژنتیک بالینی است و علیرغم پیشرفت های زیاد در ژنتیک جدید در بعضی موارد هنوز هیچ تست دیگری جایگزین آن نیست.

آزمایش کرومزومی جنین بر روی مایع آمنیوتیک (کاریوتایپ و آمنیوسنتز)

این آزمایش معمولا در مواردی که سابقه مشکلات کرومزومی در خانواده وجود دارد انجام می شود. به علاوه در صورتیکه در آزمایشات غربالگری دوران بارداری نتیجه غربالگری در حیطه پر خطر قرار گرفته باشد توصیه می شود. بررسی بر روی مایع آمنیوتیک بعد از آمنیوسنتز انجام می شود. هزینه آن بسته به نوع بیمه و محل انجام دولتی یا خصوصی و بسته به اینکه آزمایشات مکمل همراه از جمله روش های سریع هم با آن انجام می شود یا خیر بین حدود پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان است. مدت زمان پاسخ آزمایش حدود دو هفته می باشد. [irp]

آزمایش NIPT

این آزمایش در واقع بررسی غیر تهاجمی دوران بارداری از نظر ناهنجاری های کرومزومی شایع است. NIPT برروی نمونه خون مادر انجام می شود اما وضعیت جنین با دقت نسبتا بالایی در آن معلوم می شود. هزینه آن بسته به اینکه در داخل ایران انجام شود یا خارج از ایرانانجام شود متفاوت است. هزینه به تعدا کرومزوم های مورد بررسی هم بستگی دارد.  بر این اساس هزینه آزمایش بین  حدود نهصد هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان است. هزینه نمونه هایی که به خارج ارسال می شوند برابر ضوابط پایین تر از نمونه های داخل است. اما بررسی در داخل واجد مزیت هاییست ک در سایر قسمت های سایت به آن اشاره شده است.