در چه مواردی آمنیوسنتز انجام می شود؟

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

آمنیوسنتز به طور کلی به چند دلیل عمده انجام می شود

  1. آمنیوسنتز ژنتیکی

آمنیوسنتز ژنتیکی می تواند اطلاعاتی در مورد ساختار ژنتیکی جنین شما فراهم  کند. به طور کلی این آزمایش می تواند  تاثیر قابل توجهی در مدیریت و تصمیم گیری پیرامون وضعی بارداری داشته باشد. این تصمیم گیری ها بعد از توضیحات مشاور و توسط شما و همسرتان ارزیابی می شود.

این آزمایشات معمولا می بایست بعد از هفته ۱۵ بارداری انجام شود  که نمونه کافی از مایع آمنیوتیک موجود باشد . در موارد بسیار نادر ممکن است این آزمایشات در زمان زودتری انجام شود که در این صورت عوارض این تکنیک افزایش می یابد.

دلایل انجام  آمنیوسنتز ژنتیکی

  • نتایج غیر طبیعی از یک آزمون غربالگری قبل از تولد

اگر نتایج آزمون غربالگری مثبت یا نگران کننده باشد ممکن استن آمنیوسنتز  برای تایید یا رد کردن نتایج غربالگری لازم باشد.

  • وجود سابقه یک بیماری کروموزمی یا نقص لوله عصبی در خانواده که متخصص ژنتیک انجام بررسی آمنیوسنتز را برای پیشگیری و یا تشخیص لازم بداند.
  • سن بالای بارداری
  • در مواردی برخی از پزشکان انجام آمنیوسنتز در مادر را بدون غربالگری و تنها با توجه به سن بالای مادر توصیه می کنند در این مورد مباحث جدی در جریا ن است توصیه می شود قبل از انجام آمنیو سنتز به دلیل سن بالای مادر حتما با متخصص ژ«تیک صاحب نطر مشورت نمایید