ازدواج دو مینور منطقی است یا نه؟

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

پاسخ به این سوال جوانب گوناگون دارد. تنها بخشی از این پاسخ به ژنتیک و مشاوره ژنتیک مرتبط می شود که ما به آن خواهیم پرداخت. اما این سوال جوانب دیگری دار که اجتماعی’ شخصی ‘ و روانشناختیست که خارج از موضوع تخصصی این سایت است.
نکته اول اینکه بر خلاف گذشته و بر خلاف مشاوره های غیر تخصصی، در حال نظریه علمی مبتنی بر ان است که مشاوره ژنتیک جنبه غیر دستور و غیر قضاوتی دارد لذا اینکه یک ازدواج منطقیست یاخیر به عهده مشاور نیست بلکه به عهده زوجین می باشد.

نکته دوم: وظیفه مشاور ان است همه جوانب موضوع یا مشکل احتمالی برای زوجین توضیح داده شود و انها به صورت آگاهانه در این زمینه به صورت مستقل تصمیم بگیرند.
نکته سوم: به صورت خاص در مورد تالاسمی مینور یا اصطلاح دقیقتر در مورد ناقلین تالاسمی ان است که ازدواج ان ها با احتمال بیست و پنج در صد منجر به تولد فرزندًمبتلا به تالاسمی خواهد شد که فرد مبتلا علایم خاص بیماری تالاسمی راخواهد داشت. جزییات علایم بیماری تالاسمی در جای دیگر توضیح داده شده.
نکته چهارم این که امکان تشخیص و تعیین جهش در ناقلین وجود دارد و لذا می توان در دوران بارداری جنین مبتلا به تالاسمی را تشخیص داد و برابر ضوابط موجودٍدر کشورمان امکان ختم بارداری در صورت درخواست خانواده در صورتی که در زمان مناسب برای تشخیص مراجعه کرده باشند وجوددارد. اما این موضوع متضمن ملاحظاتیست. ازجمله هزینه ها و ملاحظات شخصی و اعتقادی و اخلاقی و نیز استرس های بالقوه که بر خانواده وارد خواهد شد. از طرفی این موضوعات مطرح است و از سوی دیگر خواست زوجین مبنی بر ازدواج. و بنابراین همانگونه که می توان نتیجه گیری نمودپاسخ و اظهار نظر نمودن در موردًمنطقی بودن یا نبودن این ازدواج ساده نیست. و مطمئنا تصمیم گیری افراد گوناگون متفاوت خواهد بود.
لذا لازم است هر زوج در جلسات مشاوره ژنتیک از همه جنبه های موضوع آگاه شود و سپس متناسب با دیدگاه ها و نظرات و احساسات و اعتقادات خود تصمیم گیری نمایند. در آینده در یک مبحث جامع بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

20121130-175534.jpg