نکات مهمی که زوجین متقاضی تعیین جنسیت باید توجه داشته باشند.

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

از آن جا که شیوه انتخاب جنسیت با روش تشخیص ژنتیکی قبل لانه گزینی متضمن روش های مختلف است نکات مهمی از دیدگاه تکنیکی, فنی, اخلاقی, و قانونی می بایست مد نظر داشته باشید. بعد از مشاوره چک لیست زیر توجه مشاور و مشاوره گیرنده تایید می شود:

  • همه مراحل و جزییات انجام این شیوه از مراحل قبل و حین و بعد از انجام این اقدام با رسم شکل و نمودار  و در حضور زن و شوهر به طور دقیق توضیح داده شد و به سوالات پاسخ داده شد. ضمن آن که به زوجین توصیه شد مراحل تخصصی باروری مجددا از متخصص زنان مرکز انجام دهنده سوال شود.
  • زوجین مطلع شدند:
  • که این روش دقیق ترین روش تعیین جنسیت جنین است و این تنها نکته مثبت موجود است و بقیه موارد محدودیت ها و موارد منفی می باشد.
  • که این روش موفقیت را تضمبن نمی کند در بهترین سناریو ها در حدود سی درصد شانس موفقیت وجود دارد یعنی اینکه از صد زوج  که به مرکز کمک باروری مراجعه می کنند و برای انتخاب جنسیت جنین از این روش استفاده می کنند تنها سی نفر به نتیجه دلخواه می رسند و در حدود هفتاد نفر علیرغم هزینه ای قابل توجه نتیجه نمی گیرند. به بیان دیگر همه خطرات و هزینه ا تحمیل می شود اما نتیح های حاصل نمی شود.
  • که این که این روش عمدتا برای تشخیص ژنتیکی و پیشگیری از بیماری های ارثی طراحی شده و انجام انتخاب جنسیت از اهداف اصلی پی جی دی نیست و اصولا این کار تشویق نمی شود.
  • که این روش یک روش کمک باروریست و لذا بارداری با روش های طبیعی انجام نمی گیرد و مستلزم مصرف داروهای مختلف در زن و قبول خطرات و عوارض احتمالی و نیز عوارض و خطرات احتمالی دیگر مثل مداخله ها ها و بیهوشی و موارد دیگر است.
  • که این روش مستلزم هزینه قابل توجه است و و علیرغم این هزینه قابل توجه اکثرا (حدود هفتاد در صد ) نتیجه دلخواه نمی گیرند.
  • که این هزینه ها به گرو ه های مختلف مداخله کننده تعلق می گیرد یعنی هزینه روش های کمک باروری, بیهوشی, بیمارستان و دارو و هزینه متخصص ژنتیک انجام دهنده تکنیک همگی باید پرداخت شود و اینکه همه این اقدامات تحت مدیریت مرکز باروری انجام می شود و نحوه اخذ هزینه می تواند یکجا و یا جداگانه به هر کدام از انجام دهندگان باشد )بسته به نوع همکاری آن ها با مرکز باروری).
  • که اگر تعیین جنسیت به نتیجه دلخواه نرسد هزینه ها عودت داده نمی شود.
  • که اگر این نوبت نتیجه نداد و بر اساس و  با نظر متخصص زنان و مرکز باروری مقرر شد این اقدام مجددا انجام شود بیشتر هزینه ها می بایست از نو پرداخت شود.
  • که این روش از آن جا که یک روش درمانی نیست وسازمان های بیمه گر معمولا پرداخت هزینه را تقبل نمی نمایند معمولا  مراکز انجام دهنده گواهی انجام آن برای سازمان های بیمه گر ارایه نمی کنند (مرکز مشاوره گواهی انجام مشاوره را صادر می کند).
  • که این روش یک روش مداخله ایست و مستلزم دست کاری (بیوپسی) رویان است هر چند شواهدی مبنی بر تاثیر منفی معنی دار در مطالعات گزارش نشده اما در هر حال مطالعات دراز مدتی بر سلامت این گونه اقدامات انجام نگرفته است.
  • که در کشور ما قوانین و ضوابط مدون و مشخصی برای این اقدام وجود ندارد و هر چند در سمینارها و کنگره های مختلف به جوانب اخلاقی, شرعی, اجتماعی و..آن پرداخته شده هیچ گونه اتفاق نظری در مورد این جوانب در کشور ما و سایر کشورها وجود ندارد.
  • که تعرفه مشخصی و مصوبی برای این اقدام وجود ندارد و هزینه های اخذ شده توافقی بوده و در هر مرکز با مرکز دیگر لزوما یکسان نیست اما این هزینه ها قابل توجه می باشد برای مثال در یک مرکز شناخته شده این هزینه ها برای اقدامات ژنتیکی تا ۵ سلول به میزان ۲۵۸۰۰۰۰ تومان و به ازا هر سلول اضافی برای بررسی ۲۵۸ هزارتومان است. برخی مراکز مبلغی بالاتر از این نیز گاها مطالبه می کنند.
  • که هر چند دقت بررسی ژنتیکی با روش فیش صد در صد  است اما به دلیل تداخل اقدام چند گروه درمانی با یکدیگر هیچ گونه تضمین قطعی بر صحت نتیجه تعیین جنسیت وجود ندارد.
  • که مرکز مشاوره تنها وظیفه مشاوره و تبیین مسایل ذکر شده را دارد و تنها هزینه مشاوره ژنتیک در این مرکز اخذ می شود و مرکز مشاوره هیچ هزینه های برای انجام این عمل دریافت نمی کند و هزینه ای پرداختی در هر مرحله تنها با نظر و نظارت مرکز انجام دهنده تکنیک به مرکز ناباروری یا اشخاص انجام دهنده پرداخت می شود (حسب نوع قرار داد مراکز با متخصصین).
  • که با توجه به ضوابط و احکام شرعی گوناگون و نیز نظرات شخصی و عرفی و فرهنگی متفاوت توصیه می شود هر خانواده این موارد را به طور موردی و ویژه خود و بر اساس دیدگاه های اجتماعی, فرهنگی عرفی و شرعی خود رفتار کنند. ودر مواردی که در این زمینه ها اطمینان ندارند با افراد معتمد خود و یا مجتهد و یا مفتی مورد اعتقاد خود تماس بگیرند.
  • که هر سوالی در مورد نحوه انجام و مراحل و خطرات احتمالی و عوارض  روش های درمانی, مداخله ای, دارویی  و نیز روش های مراقبتی قبل  و حین و بعد از عمل های مختلف وجود داد می بایست از پزشکان مرکز انجام دهنده این روش پرسیده شود.
  • که در هر حال انجام این روش هرگز توسط مرکز مشاوره توصیه نمی شود و اصولا مرکز مشاوره نظر مثبت یا منفی مبنی بر انجام این شیوه ندارد و در صورتی که زوجین به این کار مبادرت نمایند به معنی آن است که همه چوانب مثبت و منفی این اقدام را پذیرفته اند .
  • که این روش تنها جنسیت جنین را بررسی می کند و تضمین کننده سلامت جنین نیست. و در هر حال در صورت بارداری مراقبت های معمول دوران بارداری می بایست تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام گیرد.
  •  که اگر سوال مرتبطی در مورد این شیوه مداخله ای وجود دارد زوجین می توانند بدون پرداخت هزینه قبل از اقدام به مرکز مشاوره مراجعه و راهنمایی شوند.

خلاصه چرخه فعالیت در پایین به صورت شماتیک آمده است:

Capture