پیشگیری از سقط و معلولیت با بررسی ژنتیکی و پاتولوژی محصولات حاملگی

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

ژنتیک و پاتولوژی

ژنتیک و پاتولوژی
ژنتیک و پاتولوژی

با بررسی همزمان ژنتیکی و پاتولوژیکی محصولات حاملگی پس از سقط در بسیاری از موارد می‌توان از تکرار سقط و معلولیت‌ها در جنین‌های بعدی پیشگیری کرد.
به گزارش همشهری آنلاین، دکترسعیدرضا غفاری، متخصص ژنتیک از فراهم شدن امکان بررسی و شناسایی همزمان مشکلات ژنتیکی و پزشکی ایجاد کننده سقط و معلولیت در محصولات حاصل از حاملگی خبر داد.

وی در این باره گفت: معلولیت‌ها، علل ژنتیکی و غیر ژنتیکی دارند که هر دو علت می‌‌توانند منجر به سقط، مرگ داخل رحمی، مرده زایی و یا ناهنجاری‌های جنینی شوند.

علل ژنتیکی می‌توانند تکرار شونده باشند و در نتیجه در حاملگی‌های بعدی هم رخ دهند به همین سبب لازم است که محصولات حاملگی از نظر پاتولوژی یعنی بررسی تمام بافت‌ها از نظر ظاهری و میکروسکوپی و ژنتیکی یعنی ناهنجاری‌های کوروموزومی توسط متخصصان بررسی شوند.

دکتر غفاری با اشاره به اینکه هدف از این ارزیابی‌ها کاهش تکرار معلولیت و پیشگیری از حاملگی‌های ناموفق است، افزود: در این بررسی‌ها با توجه به اینکه احتمال تکرار مشکل تشخیص داده شده در آینده وجود خواهد داشت یا نه درباره حاملگی بعدی به زوج مشاورات لازم ارائه خواهد شد.

وی درباره تفاوت این روش با بررسی‌های گذشته بر روی محصولات حاملگی حاصل از سقط گفت: در روش‌های قبلی ، بررسی های ژنتیکی، وابسته به کشت ونیازمند سلول زنده بوده است و باید در شرایط استریل نگهداری می‌شد تا امکان بررسی وجود داشته باشد. ولی در روش‌های جدید بررسی‌های سیتوژنتیک وابسته به کشت نیست و می‌توان محصولات حاملگی را با سختی کمتری نگهداری و به آزمایشگاه منتقل کرد.

به گفته این متخصص ژنتیک، این روش در بیش از ۸۰ بیمار صورت گرفته که در بررسی‌های ژنتیکی و پاتولوژیکی بیش از ۸۵ درصد به تشخیص علت سقط و مرگ انجامیده است.

به گفته دکتر سعید رضا غفاری، شایع‌ترین علت‌های گزارش شده برای سقط و مرگ جنین در بررسی‌های انجام گرفته، ۲۵ درصد ناهنجاری‌های کوروموزومی ،۲۰ درصد بیماری‌های ژنتیکی تک ژنی ،۲۰ درصد بیماری‌های مادری و نارسایی‌های جفت و ۱۰ درصد بیماری‌های چند عاملی مثل مشکلات قلبی مادرزادی بوده است.

دکتر غفاری تاکید کرد: در روش جدید ۱۰۰ درصد بررسی‌ها در جنین می‌تواند به جواب مطلوب برسد در حالی که قبلا اکثریت بررسی‌ها منجر به تشخیص قطعی نمی‌شد.

مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد همچنین توصیه کرد: زوج هایی که دچار ختم حاملگی در هر کدام از ماه‌های حاملگی می‌شوند حتما محصولات حاملگی را برای بررسی علت سقط یا مرگ به آزمایشگاه برسانند.

دکتر سعید رضا غفاری درباره شرایط نگهداری محصولات حاملگی تا رساندن به آزمایشگاه گفت: از تماس محصولات با مواد شیمیایی مثل الکل و فرمالین خودداری شود. بهترین شرایط ، نگهداری در نرمال سالین و محیط خنک است.

این متخصص ژنتیک روش‌های جدید بررسی محصولات حاملگی از نظر ژنتیکی و پاتولوژی را موجب کاهش معلولیت‌ها در جامعه عنوان نمود و تصریح کرد: در ایران جهت سقط و مرگ جنین ، رویکرد درمانی است نه پیشگیری، در حالی که جنین می تواند منبع تشخیص و روش درمان باشد و با کاهش هزینه سبب افزایش موفقیت‌های تشخیصی شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.