مصرف نابجای هرسپتین عوارض خطرناکی دارد

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

دکتر سعید رضا غفاری متخصص ژنتیک  گفت : مصرف نابجای داروی هرسپتین می تواند عوارض نابجایی شامل عوارض قلبی عروقی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار  علمی باشگاه خبرنگاران دکترسعید رضا غفاری مسئول کلینیک سلامت مادر ، جنین و نوزاد پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد خانم های مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت بوده و نیازمند مصرف داروی هرسپتین هستند گفت : با در حال حاضر بیماران و نظام سلامت به علت اشکال در تشخیص ژن HER2 متقبل هزینه های گزافی می شوند .

وی با اشاره به اینکه  آن دسته از بیماران که  HER2 مثبت نیستند و یا به علت خطاهای موجود در تشخیص اشتباها  HER2 مثبت گزارش شده و هرسپتین مصرف می کنند می تواند عوارض خطرناکی را همراه داشته باشد اظهار کرد : هزینه های خرید این دارو برای دولت و بیماران ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار دلار است.

her2 fish

دکتر سعید رضا غفاری افزود : تاکنون بخش قابل توجهی از هزینه های این دارو بر عهده دولت بوده و بخشی را بیماران پرداخت می کنند در صورتی که تجویز آن صحیح نبوده باشد علاوه بر هزینه ای بالا ، مصرف آن  در ۵ تا ۱۵ درصد موارد موجب عوارض مختلفی از جمله عوارض قلبی عروقی و حتی مرگ را در پی خواهد داشت .

وی گام اول در بررسی بیماران از نظر مولکول  HER2  را ، ایمنو هیستوشیمی  IHC دانست و گفت : در این روش می توان بیان پروتین را تشخص داد که اگر این روش به صورت اسناندارد انجام شود ف ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران تکلیفشان از نظر مصرف دارو مشخص می شود .

دکتر غفاری ادامه داد : در باقیمانده موارد بیماران نیز در این بررسی حالت بینابینی دارند که لازم است به روش ژنتیکی  FISH بررسی شوند  .

وی با بیان اینکه  استاندارد کردن همزمان ارائه خدمات تشخیصی به بیماران از دو روش فراهم شده و با راه اندازی امکان ارائه یکپارچه این خدمات در پژوهشگاه ابن سینا ، کلیه خدمات تشخیصی مورد نیاز بیماران در سطوح مختلف بصورت یکجا عرضه می گردد خاطرنشان کرد: این رویکرد موضوع محوری در مقایسه با رویکرد معمول تخصص محوری از سویی منجر به کاهش سرگردانی و رفت و آمد بیماران شده و از سوی دیگر زمینه ارائه خدمات را به صورت متمرکز فراهم می نماید.

Be the first to comment

Leave a Reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.