حاملگی پوچ

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

حاملگی پوچ زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده  به جدار رحم می چسبد اما جنین تشکیل نمی شود. سلول ها از کیسه بارداری تکامل خواهند یافت اما جنین تشکیل نمی شود. حاملگی پوچ در سه ماهه اول اتفاق می افتد که معمولا زمانیست که زن از بارداری خود مطلع نیست. در بسیاری موارد این امر نهایتا منجر به سقط خواهد شد.

blighted ovum

چکونه می توانم بفهمم که حاملگی پوچ داشته ام یا در حال حاضر حاملگی پوچ دارم؟

معمولا علایم حاملگی مثل عقب افتادن عادت ماهیانه و یا حتی مثبت شدن تست حاملگی اتفاق می افتد. و بسیاری از موارد خانم های مبتلا حتی فکر می کند هم چیز بر وفق مراد است و متوجه مشکل نمی شوند چرا که افزایش سطح سرمی hCG نیز مشاهده می شود. جفت تا مدتی به رشد خود بدون حضور جنین ادامه می دهد. تشخیص معمولا زمانی اتفاق می افتد که در سونوگرافی رحم خالی و یا کیسه حاملگی بدون جنین مشاهده می شود. درد خفیف شکمی و لکه بینی  یا خونریزی خفیف واژینال گاها مشاهده می شود.

 چه چیزی موجب حاملگی پوچ می شود؟

حاملگی پوچ علت حدود ۵۰ درصد از سقط جنین های سه ماهه اول بارداری است و معمولا به علت مشکلات کروموزومی بوجود می آیند. بدن یک زن کروموزوم غیر طبیعی در یک جنین را شناسایی می کند واز آنجا که جنین منجر به تولید نوزاد سالم نخواهد شد تلاشی برای ادامه بارداری به عمل نمی آورد. این موضوع می تواند به دلیل تقسیم غیر طبیعی سلول ها و یا کیفیت پایین اسپرم و تخمک ایجاد شود.

آیا باید کورتاژ کنم یا منتظر سقط به صورت طبیعی باشم؟

به طور کلی تصمیم با خودتان است. اما. اکثر پزشکان کورتاژ را برای اوایل بارداری تصیه نمی کنند.اعتقاد بر این است که بدن یک زن قادر است این حالت را به طور طبیعی سپری کند و نیای به کورتاژ نیست.

چگونه می توان از حاملگی پوچ جلوگیری کرد.

متاسفانه این حالت در اکثر موارد قابل پیشگیری نیست. اما در صورت اتفاق می بایست نمونه محصول حاملگی از نظر ژنتیکی مورد بررسی قرار گیرد.حاملگی پوچ معمولا تنها یک بار در یک خانم اتفاق می افتد. اما درموارد نادر نیزدر یک فرد تکرار می شود.معمولا توصیه میشود که در صورتی که حاملگی پوچ در فردی اتفاق بیفتد  زوجین برای بارداری بعدی حداقل یک تا سه سیکل منظم قاعدگی صبر کنند

Be the first to comment

Leave a Reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.