در صورت انجام پی جی دی انتخاب جنسیت ایا ممکن است جنسیت دلخواه ما در بین جنین ها نباشد؟

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

بله این امکان وجود دارد. در واقع هر چه تعداد جنین های تشکیل شده کمتر باشد امکان عدم تشکیل جنین دلخواه بیشتر می شود. فرآیند لقاح اسپرم با تخمک تصادفی است. بدین معنی که قبل از لقاح بررسی ژنتیکی روی اسپرمها انجام نمی شود و یا بر خلاف آن چه در تبلیغات و یا باورهای نادرست وجود دارد اقدامی به اصطلاح “شست و شوی اسپرمها”  جهت جدا کردن اسپرمهای با کروموزوم جنسی مورد نظر صورت نمی گیرد. از این رو در طی این روش رویان پسر یا دختر تولید نمی شود. بلکه مطابق آنچه بطور طبیعی در بدن اتفاق می افتد، رویانها از نظر جنسیت تصادفی تشکیل می شوند. سپس با بررسی ژنتیکی انجام شده در روزهای بعد جنسیت آنها مشخص می گردد.

بنابراین با توجه به توضیحات داده شده، بله، ممکن است هیچ یک از جنین ها دارای جنسیت مورد نظر نباشند. در این صورت علیرغم صرف وقت و هزینه بسیار زیاد، PGD با شکست مواجه شده و جنینی به رحم منتقل نمی گردد. اما همالنگونه که توضیح داده شد  هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشد، احتمال وجود جنین با جنسیت دلخواه نیز بیشتر می شود.