صرع و بارداری

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

اثرات صرع بر بارداری از چند جنبه اهمیت دارد
اول: سیر بارداری و سلامت مادر

20120322-190214.jpg

به طور کلی مادرانی که مبتلا به صرع هستند در دوران بارداری بیشتر از سایرین در معرض برخی مشکلات و عولرض بارداری هستند که از جمله این ها فشار خون دوران بارداری و خون ریزی و یا جدا شدن جفت از رحم می باشد. بعضی مادران نیز در این دوران بیش از قبل از بارداری دچار حملات صرع می شوند. البته این موضوع عم میت ندارد و گاها بعضی مادران در دورا بارداری به حملات کمتری دچار میشوند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از بارداری با متخصص زنان و متخصص نورولوژی مشورت شود.
دوم: عوارض جنینی
بیش از نود درصد مادرانی که دچار صرع هستند فرزندان طبیعی به دنیا می آورند. با این وجود خطرات زیر در جنین و نوزادان مادران صرعی در مقایسه با مادران غیر صرعی بیشتر دیده می شود.
١- تولد زودرس
٢- تشنج
٣- اختلالات خون ریزی دهنده
۴- عوارض داروها و اختلال در رشد و تکامل
مواردی از تاثیر فامیلی با درجات مختلف بر تکرار صرع در نسل بعد و یا اثرات ان بربارداری وجود دارد. توصیه می شود قبل از بارداری حتما به متخصص نورولوژی مراجعه نموده و نورولوژیست را تصمیم خود برای بارداری مطلع نمایند. بر این اساس داروی متناسب با بارداری تجویز می شود. در خصوص احتمال تکرار از دیدگاه فامیلی توصیه می شود علاوه بر این به متخصص ژنتیک آشنا و صاحب تجربه در بیماری های نوروژنتیک و نورولوژیک مراجعه نمایند.
تحت هیچ شرایط بدون نظر متخصص نورولوژی داروی خود را قبل یا حین بارداری قطع نکنید. هر گونه تغییر در دارو نیز می بایست با نظر متخصص نورولوژی انجام گیرد.

موفق باشید.

20120322-190354.jpg