پسوریازیس چیست؟ آیا پسوریازیس ارثیست؟

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی التهابی شایع است که در ۲ درصد از جمعیت عمومی جامعه رخ می دهد این بیماری به یک اندازه در مردان و زنان اتفاق می افتد  و می تواند در هر سنی ظاهر شود. پسوریازیس به صورت غیر قابل پیش بینی تمایل به بهبودی و بازگشت دارد. این بیماری عفونی نیست، بنابراین واگیر نمی باشد. بعد از بهبودی بر روی پوست اثری نمی گذارد هر چند  گاهی اوقات می تواند افزایش یا کاهش موقت در رنگ پوست شود. اگرچه پسوریازیس یک بیماری مزمن است بسیاری از درمان های موثر برای آن  وجود دارد .

psoria

پسوریازیس علاوه بر  پوست می تواند ناخن و مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد و  در میان حدود نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس پسوریازیس  ناخن نبز درگیراست.در  یک سوم  افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید پسوریاتیک درگیری مفاصل نیز اتفاق می افتد. این درگیری منجر به تورم و سفتی در مفاصل یا سفتی در کمر گردیده و می بایست توسط متخصص روماتولوژی  با همکاری پوست درمان شود.  پسوریازیس، به ویژه در موارد  شدید یا متوسط  با افزایش خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی همراه است. پسوریازیس بخصوص در موارد متوسط تا شدید با خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی همراه است که درمان بیماری می تواند این خطرات را نیز کاهش دهد افزایش می دهد. پسوریازیس همچنین با افزایش خطر و عوارض  ابتلا به به دیابت و چاقی همراه است.

پسوریازیس چرا ایجاد می شود؟

هر دو عامل ارث و محیطی در ایجاد  پسوریازیس نقش دارند. برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض احتمال ابتلا به پسوریازیس هستند به خصوص اگر کسی در خانواده آن ها به پسوریازیس مبتلا باشد. در این بیماری  پوست مبتلا به پسوریازیس قرمز و پوسته پوسته است. لایه بیرونی پوست (اپیدرم) شامل سلول هایی است که به طور مداوم در حال جایگزین شدن هستند. این فرایند جایگزینی به طور معمول بین سه و چهار هفته طول می کشد. اما در  پسوریازیس، این سرعت به طرز چشمگیری افزایش می یابد به نحوی که طول این فرآیند به سه یا چهار روز می رسد. برای بسیاری از افراد عواملی مانند عفونت، استرس، الکل و / یا سیگار کشیدن در عود پسوریازیس موثر است. برخی داروها مانند مسدود کننده های بتا (که در درمان فشار خون بالا و آنژین استفاده می شود)، لیتیوم و قرص های درمان مالاریا  می تواند باعث تشدید و یا شروع پسوریازیس شود. ارتباط بین رژیم غذایی و پسوریازیس به طور دقیق اثبات نشده است .  اما چاقی با پسوریازیس همراه است و کاهش وزن و ورزش می تواند مفید باشد.

هر چند از دیر هنگام پسوریازیس به عنوان یک بیماری ژنتیکی شناخته شده است با این وجود هیچ تست ژنتیکی برای تشخیص یا پیشگیری آن در حال حاضر توصیه نمی شود. افرادی که نگران ابتلای خود یا نزدیکانشان هستند توصیه می شود برای برآورد ریسک به مشاور ژنتیک مراجعه  نمایند.

آیا پسوریازیس ارثیست؟

در حالی که یک سابقه خانوادگی را در بیماری پسوریازیس نمی توان نادیده گرفت با این وجود  ژن ها تنها یک جنبه از این وضعیت پیچیده است. برای مثال تنها در یک سوم موارد پسوریازیس سابقه این بیماری در خانواده وجود دارد. آمار نشان می دهد که اگر پدر  یا مادر مبتلا به پسوریازیس باشند احتمال ابتلا فرزندشان در حدود ۱۰ درصد است. اگر دو نفر دو قلوی همسان باشند و یکی از آنها به پسوریازیس مبتلا شود دیگری با احتمال هفتاد در صد مبتلا خواهد شد و اگر دو قلوی ناهمسان باشند این میزان بیست در صد خواهد بود.

آیا بررسی ژنتیکی برای پیشگیری و یا کنترل پسوریازیس توصیه می شود؟

خیر

به طو معمول هیچ آزمایش ژنتیکی برای تشخیص یا پیشگیری پسوریازیس توصیه نمی شود. اخیرا یک بررسی ژنتیکی برای افتراق پسویازیس از اگزما پیشنهاد شده است که به طور معمول توصیه نمی شود و خاص موادری خواهد بود که تشخیص پسوریازیس قطعی نباشد