غربالگری یا تشخیص سلامت جنین قبل از لانه گزینی (PGD) یا (PGS)

باز نشر مطالب این سایت

مطالب این سایت توسط متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف و با تکیه بر منابع علمی و شیوه نامه های استاندارد تهیه شده است و آماده سازی آن ها متضمن زمان قابل توجه در تحقیق و جستجو در این منابع بوده است. همه حقوق مادی و معنوی این نوشته به وب سایت آزمایشگاه و مرکز مشاوره ژنتیک ژن تعلق دارد. باز نشر این مطالب به هر شکل ممکن(از قبیل وب سایت ها، کتاب ها و نشریات، اپلیکیشن های موبایل، سخنرانی ها و...) به شکل جزیی یا کلی تنها با ذکر نام منبع و لینک زنده این سایت به شرح زیر مجاز است:

منبع: وب سایت کلینیک ژن- مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک

برای زوج هایی که قصد فرزند دار شدن دارند مهم ترین اولویت سلامت جنین و نوزاد آینده آنهاست. این موضوع در همه خانواده ها اعم از اینکه مشکلات باروری داشته باشند یا خیر صدق می کند. در سال های اخیر پیشرفت های عمده ای در زمینه بررسی سلامت جنین در زمان قبل از لانه گزینی و چه بعد از آن اتفاق افتاده است. این پیشرفت ها به نحویست که بررسی های سلامت جنین در مواردی به همه زوج ها و در زمان هایی به برخی از موارد خاص توصیه می شود. با روش های جدید غربالگری قبل از لانه گزینی علاوه بر اطمینان از سلامت جنین در موارد زیادی موفقیت بارداری در روش های کمک باروری هم افزایش می یابد . برخی بیماری های با ظهور دیررس که دهه ها بعد از تولد فرد را مبتلا به بیماری های خظرناک می کند نیز قابل تشخیص است. از طرفی با روش های موجود که در کشور ما نیز فراهم و در دسترس قرار گرفته است می تواند جنین های مناسب برای کمک به پیوندمغز استخوان در نزدیکان مبتلا و نیز بیماری های کشنده در افراد مبتلا را پیش بینی و تشخیص داد.

در صورتی که بارداری اتفاق افتاده باشد نیز می توان با روش های جدید از هفته های ابتدایی بارداری یا سه ماهه های اول و بعد از آن وضعیت سلامت جنین را به صورت منفرد یا انبوه مورد بررسی قرار داد.

این بررسی ها برای تشخیص بیماری های تک ژنی، کروموزومی وجود دارد. از جمله این ها بیماری های انعقادی، عقب ماندگی های ذهنی، مشکلات حرکی، مشکلات ارثی شنوای و بینایی ، مشکلات پوستی و اسکلتی و حتی سرطان و.. می باشد

برای اطلاع بیشتر از توانایی ها و محدودیت های این روش ها توصیه می شود به مشاور ژنتیک مراجعه نمایید.